onsdag 22 april 2009

Promenader








Jag älskar att gå raska promenader, jag går 6-7 km lördag och söndag och försöker gå 3-4 km några dagar i veckan. Oftast promenerar jag med en kompis eller med min pappa. För mig finns det många fördelar med promenader och här är några:

* ett enkelt sätt att behålla en grundkondition
* skönt att få frisk luft och naturupplevelser (ok jag går i stan också i bland)
* ett bra sätt att hålla vikten
* socialt, jag träffar mina vänner och vi kan prata i lugn och ro
* avstressande jag stressar ner och får ny energi

I bland köper jag tidningen IFORM och i numret 2/2009 är det en artikel om hur bra träningsform promenader är. Det står bl.a att om man har en stegräknare på sig så är 10000 steg/dag bra för hälsan, medan 12000 steg/dag behövs om man vill hålla vikten och 16000 steg/dag om man vill gå ner i vikt. Det är ju ganska mycket om man vill gå ner i vikt så då är det nog bättre att göra någon annan träningsform som komplement, tror jag. I bland brukar jag använda uppförsbackarna och springa uppför, intervall träning är ju också bra sägs det...
Dagens bilder är på dotterns skor, men hon gillar inte att gå" jag springer ju mest vet du mamma, säger hon....."




Inga kommentarer: