tisdag 7 juli 2009

Goda Vinbärsmuffins





I går gjorde barnen och jag Vinbärsmuffins. De älskar att baka och äta det som bakas! Vi gjorde Muffins med de röda Vinbären jag plockade i går. De blev jättegoda jag skriver receptet här i bloggen, om ni blir sugna!
125 g margarin
2dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl grädde eller mjölk
bär (så mycket du vill)

1. Rör i hop matfett och socker pösigt och vispa i äggen.
2. Blanda vaniljsocker och bakpulver och rör ner det i äggsmeten, blanda sedan i vetemjölet varvat med vätskan.
3. Blanda i bär som du gillar så mycket som du vill.
4. Häll smeten i formar ca 20 st.
5. Gräddas i 200c i ugn/175c i varmluftsugn i 15-20 min.
6. Dekorera med bär och servera med vispad grädde om du vill.

Ha det så gott! Stor kram från Maria

17 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Så härligt nu när bären börjar mogna, mina röda vinbär behöver nog några dagar till sedan ska här göras gelé.
Era muffins låter riktigt smarriga!

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Oj vad gott det där såg ut och så läckert upplagt. Ha en skön dag! Kram Sofia

Mamma Mimmi sa...

Muffinsen ser ljuvliga ut - hur ska man hinna prova alla recept man hittar på härliga skapelser med sommarens alla bär och frukter!? Vilken fin blogg du har! Alltid kul att hitta ny inspiration när man surfar runt.

Huset vid ån sa...

Mums, vad gott det där såg ut...Jättefina o smarriga bilder! Ha en fortsatt bra dag! Sommar Kramar Therese

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag blir sugen! Nu skulle ett sånt muffins och lite kaffe sitta som en smäck. Just muffins är det godaste jag vet.
Kramis AnnaMaria

Tankar tar tid sa...

Jag har aldrig varit där förut och ser verkligen fram emot att få vandra efter stränderna där. Det påstås att vågorna kommer från olika håll i Skagen och det ska bli kul att se om det stämmer.

Vad fint det verkar i Vadstena ... jag har aldrig stannat där bara passerat ett flertal gånger ... men nu måste jag nog göra ett stopp där nästa gång.
Jag har varit till Antikladan (heter den så?) på ut/infarten bara.

Kramar Christina

Cc sa...

Vad härligt att baka, jag gjorde ju bullar häromdagen men det är inte samma sak. Vår pool hade 18 grader i dag mot 28 då det var fint. Inte vill jag bada nu....det får vänta. Kram

Kärrans blogg sa...

Det ser ut som mumsiga muffins. Snyggt upplagt också! Javisst kan vi gå på promenad onsdag kväll. 18.00 hos dej?
Kram från Kerstin

Cc sa...

Den var ny när jag fick den, så den är säker 25 år. Tyvärr ges den inte ut längre, hade hoppats på en nyare verson. Får nog leta på antikvariat. För den är jätte bra, den bästa jag haft. Kram

♥ Fyra årstider sa...

Jobbar två dagar till sedan har jag äntligen semester...vi måste ses snart sötnos.
Kram Lotta

Älskade pion sa...

Lät gott,det måste jag prova. Jag bakar ofta med mina barn och gärna muffins,så smidigt.Jag brukar ha i hallon eller blåbär,också gott.Må så gott! Kramar Ulrika

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va fräscht det ser ut med vinbären! Här har de ännu inte mognat men de kommer så sakterliga.
Jag får ta fram några från frysen, där finns det säkert, och baka!
Hälsningar från norr
Carin

Lantliv sa...

Hej Maria,
vinbären har kommit längre hos dig ser jag...blir så fräscht med vinbär då de är så syrliga....Ja vi har också mycket smultron...igår då jag stoppade ner handen så prasslade det till...10 cm från handen var det en huggorm...riktigt läskigt. Visade min lille son som nog fick lite mer respekt...gummistövlar och högt gräs fattade han nog där....
Har varit ute i verkstaden i kväll med en kompis..med våra möbler...kul..
Kram Anne-Lee

Uttan sa...

Så underbara bilder.Gott....
Nu är det sent och det är mörkt ute.Mannen jobbar och jag är lite mörkrädd så det lyser i hela huset ända tills han kommer hem i morgon bitti.
Ja man e nog lite larvig.
Sköt om dej!
Kram!

Unknown sa...

Känner att det vattnas i munnen när du visar upp de läckra bilderna. Så gott!! Ska testa receptet så snart vi får mogna bär.

Kram Maria

Bea sa...

Läckert! Din blogg lockar till en bakdag :)
Men...bären är långtifrån mogna hos mig ännu.
Underbara bilder, så fint arrangerade i somrig stil - härligt! Ha en fin dag!
Kram / Bea

Signe 1 sa...

Men gud så goa muffins, jag älskar allt sånt, mums!!:-) Vad kul att kika in till dig igen, efter en veckas bloggpaus saknar man alla fina bloggar*ler*. Ha en fin dag! Kram Sofia