lördag 28 januari 2012

Mitt liv och min hälsa





Jag har alltid gillat att motionera och hålla i gång. Jag är intresserad av livsstil och hälsa och läser mycket forskning och nya rön som kommer. Jag är positiv och nöjd och har lätt att hantera stress, jag vet vad jag behöver för att ladda om batterierna och få ny energi. Jag trivs med min livssituation, med min familj, mitt hem, mitt jobb, mina vänner och fritidsintressen. När min mamma fick sin stroke för 2 1/2 år sedan förändrades mitt liv för alltid, både positivt och negativt. Det positiva är att jag aldrig känner mig missnöjd. Jag känner mig evigt tacksam för att jag är frisk och tacksam för allt jag kan göra. Hon klagar aldrig, fast hon varken kan äta eller gå. Då kan inte jag klaga heller! Det negativa är förstås att hon är sjuk och att hon inte kan leva det liv hon vill, men för mig är det även jobbigt att jag har blivit rädd för sjukdomar. Så nu har jag bestämt att jag ska försöka äta lite nyttigare, inte för att gå ner i vikt utan för att hålla liv i min hälsa:) Det är ju så att när man motionerar mycket kan man ju äta ganska onyttigt utan att det syns på vågen, men det är ju lika skadligt för kroppen. Så nu blir det mindre socker, mindre kött och mer fisk och grönsaker!
Må så gott alla fina läsare och var rädda om er!
Kramar från Maria

9 kommentarer:

Grodmamman sa...

Känner igen mig i det du skriver om att oroa sig för sjukdomar. Och då särskilt efter pappas bortgång.
Jag löptränar för att jag mår bra av det och att jag får en starkare kropp är bara en bonus. Jag försöker också att tänka på vad jag äter, men kör ingen speciell diet.
Lycka till med ditt hälsosammare liv!:)
Kram

Bea sa...

Hej vännen!
Vilka fina och tänkvärda rader du skriver. Visst får livet andra dimensioner när ngn när och kär drabbas hårt av sjukdom och man blir säkert själv påmind om sin egen välmåga.
Det där med socker har jag också dragit ner på rejält och nu känns bara den minsta lilla kakbit konstigt söt, så man vänjer sig fort.
Ha en fortsatt skön helg!
Kram /bea

LyckligaPraliner sa...

Vad du gör det bra!! :) Jag känner mer och mer att jag måste stärka min kropp. Det har jag vetat om i flera år men jag tar mig inte dit. Jag startar liksom aldrig. Det är så hemskt. Tycker egentligen att jag borde bara skärpa till mig men mer händer inte. Tänker bara. Suck...måste verkligen skärpa mig..

Ann-Louise

Solstrimmor sa...

Nog kan man förändra om man har bestämt sej! Och hela familjen får hänga med på färden mot ett nyttigare liv. Det är bra att barnen får lära sej hemifrån att det är viktigt med rätt mat när man är aktiv och motionerar mycket. Du skriver så fint och jag vet redan att du är en klok, lättsam och omtänksam kvinna. Lycka till, det kommer att bli så bra!

Kram Eva-Mari

Systrarna Hjertén sa...

Bra skrivet!

/Frida

A House With A View sa...

Ja visst ställs allt i ett särskilt perspektiv när någon nära och kär blir så sjuk som din mamma!! Jag har också en mamma som är sjuk, jättetråkigt... Men du resonerar sunt tycker jag, det är bra att tänka på sin hälsa och ta hand om den kropp man har!!! Jäääättefina bilder!!!

Kraaaaaaaaaaaam aka

Lantligt i vitt sa...

Hej söta du!

Hittade i alla fall min soppterrin som jag hade reserverat och en docksäng! (har dock ingen dotter) hihi!

Så härliga bilder!! och ett härligt inlägg!!! Tror många behöver sig en tankeställare någon gång om sänder :))

Så jätte tråkigt om din mamma, men låter toppen att du ser livet från en annan vinkel och försöker att ta vara på det genom att hålla igång och äta bra.. för då mår ju kroppen som bäst med, såklart! :)

Önskar dig en fin start på den nya veckan!
Kraam Sofia

Blåbärs och smultronstället sa...

Vackra fräscha tulpanbilder! Den färgen hade sambon köpt hem i torsdags. Att röra sig och äta nyttigt är viktigt. Det försöker jag också tänka på.
Visst blir man mer tacksam för livet när det händer en nära person något. Jag förstår att du tänker ännu mer på det eftersom det hänt din mamma.
Pappa dog 53 år det var väldigt tungt. Jag har ju själv varit sjuk och haft nära som varit sjuka och då förstår man ännu mer att livet är skört.
Ta hand om dig vännen!
Kram Susanne

malin sa...

Kloka tankar, tyvärr har jag så svårt att sluta med det onyttiga. Vet att jag borde, men sötsuget tar över.
Hoppas du får en fin dag.