lördag 4 september 2010

att vara den man är




I bland känner jag att det är så lätt att påverkas av vad alla andra gör, tänker eller köper. Livet rullar så snabbt och det är inte alltid jag hinner stanna upp och tänka, gör jag det här för att alla andra gör eller för att jag vill eller behöver. Det är viktigt att stanna upp och fundera över vad vi i vår familj tycker är viktigt att prioritera, och få en balans i allas önskningar och behov. Nu i helgen har vi i alla fall gjort något som vår familj uppskattar väldigt mycket, nämligen att vara i simhallen! Jag känner verkligen att jag har gett barnen mycket tid och uppmärksamhet och vi har haft det så mysigt tillsammans. Så nu har jag nya krafter och ska ha en riktigt skön söndag, hemma med långpromenad, trädgårdspyssel och förhoppningsvis sol & kaffe på trappan! Dagens bilder är från mina föräldrars vackra Orkidé.
Kramar från Maria

28 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken fin orkidé. Låter som om ni har haft en bra dag. Skönt att göra saker tillsammans. Blir svårare när de blir större så då gäller det att passa på när de vill.
Ha en fortsatt bra helg!
kram Ullis

Smultron på ett strå sa...

Kloka tankar du har! Jag håller helt med dig, det är viktigt att "köra sitt eget race" och försöka att inte bli så påverkad, men det är himla svårt...//kram maria

Fröken Tindra sa...

Håller med dig helt och hållet! Behåll din egen "särprägel". Inte lätt alla gånger.
Låter som om ni haft en härlig dag!
Kul att göra så´nt ihop som familjen uppskattar.
Verkligen fin orkidé!
Ha en skön söndag!
Kram!

Mia sa...

Tid med famlijen är värdifullt. Vi jäktar ju genom vardagens alla plikter så det låter som en skön lördag. När man blir äldre och äldre tycker jag det känns som att det blir mindre och mindre viktig att hänga med i svängarna, det är inte så farligt längre om inte allt är modernt o s v, sol och kaffe på trappan låter som perfekt lyxus i mina öron, njut kaffet och söndagen :)

Livet på Vestergård sa...

Håller helt med dig i det du skriver. Tid tillsammans, hela familjen är verkligen viktigt. Ju äldre barnen blir destu svårare är det att genomföra, men det bästa jag vet är när alla barnen är med och vi gör något tillsammans .
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram Kicki

millandante sa...

Just det där med att skala bort vad "alla andra" gör tror jag gör susen för välmåendet, och som du säger lyssna inåt, vad vill jag och min familj?! Bra att du skrev så fint om det, för det är inte alltid lätt!
KRAM

mitt skärgårdsliv sa...

Så kloka ord. Härligt med tid tillsammans med barnen! God fortsättning på helgen, kram,

Lyckoslanten sa...

Jättefina tankar. Ta vara på tiden med barnen när de bor hemma. Den tiden går inte i repris, vet jag som har vuxna barn. Man behöver inte göra som andra. Njut av promenader och trädgårdspyssel! ♥

LOTTAS HOME sa...

Hej vännen!
Sååå sanna ord du skriver.
Visst är det härligt att få tid tillsammans.
Mina planer för dagen ser ut ungefär som dina, härligt. Dax att ge sig ut i solen.
Ha en bra söndag!
Kram

Jenny sa...

Hej Vännen!
Vilka kloka ord..låter som ni haft rikigt fin kvalitetstid tillsammans hela familjen:)

Vilken vacker orkidé!

Ha en härlig söndag!

Kraam Jenny

Vita små hjärtan sa...

Mästerfotografen har varit framme ser jag! Vilka vackra bilder på Orkidén!!!!
Ja man ska göra det man uppskattar i den mån det går! Då mår man som bäst!
Ha de gott rara du!
Kram Agnetha

Lilla gårdshuset sa...

Väldigt kloka och sanna ord.

Kramis/Heléne

Linruz sa...

Kloka ord vännen.
Man måste hitta det som är viktigt för en själv/familjen och sedan följa det.
Hoppas ni fick en fin söndag.
Kram kram Lina

Livet på Berget sa...

Kloka ord av en klok kvinna. Härligt med simhallen, det är Minis favorit.
Ha de gott!
Kram
/Sara

Villa Vinkelhaken sa...

Hej!
Fint du skriver. Mycket kloka ord!
Orkidén är jätte vacker.

Kram Jenny

Min plats i solen sa...

Hej Maria!

Du är så klok du vännen och en underbar mamma. :) Vilken härlig helg ni har haft! :)

Jag hade redan avslutat tävlingen när du skrev din kommentar men du, maila mig din adress på minplatsisolen@hotmail.se för jag har ett litet tröstpris till dig. :)

Ha en fin kväll!
Kram Lotta

Anonym sa...

Ofta så kan man bli blind och stirra på gräset som är grönare hos andra! Men för din del tror jag att du är ytterst seende och har känslespröten högt och ser och ger av din tid till familjen. Familjen är och förblir det viktigaste när barnen växer upp. Men det innebär inte att man inte ska ge sig själv små stunder att bara vara eller att göra nåt helt för sin egen skull! Men som jag sa... du använder känselspröten... på ett så bra sätt!!

Skön måndag också och en bra vecka önskar jag dig.
Kram Eva-Mari

årstidens bästa sa...

Klokt.
Visst är det så.

Ha en toppendag i solen.

Kram
Linda

Lotta-livets väv sa...

Det är viktigt att låta sig själv vara den man är. Jag är jag och jag är bra. Det är inte alltid som man orkar tänka de tankarna om sig själv.....det är ofta ett enda stort flängade hit och dit för alla oss nutidsmänniskor.

Det är en anledning till att jag tar bloggpaus. Jag vill njuta av varma barnbarnshänder som sträcker sig upp mot mig i väntan på att bli lyft, jag vill läsa samma bok om och om och om igen utan att bli trött på det. Ett och annat sånt lade jag åt sidan den gången när mina egna barn var små....nu vill jag vara en närvarande mormor, en mormor som alltid finns, en mormor som kan vara en tröst en ledsen dag.
Jag vill hinna njuta av den taktila känslan av mjuka material i mina händer, när tröjor, kläder, mössor och annat tar form ur min fantasi.

Kram till dig och dina kloka tankar. Gustafsvik är helcoolt. Förstår att ni njöt!
/Lotta

STENLYCKA sa...

Vad härligt du skriver. Och vilka vackra bilder du har tagit!
Kram och ha en bra dag!
Raina

Grodmamman sa...

Kloka tankar!
Tänkte på detta nu i helgen. Vi var ett gäng med tjejer som gick i affärer i Stockholm. Nästan alla tittade på stövlar och jag kom på mig själv att också börja titta på stövlar med höga klackar. Det är inte alls min stil och jag kan inte ens gå i dem!:) Det slutade med att jag kom hem med ett par ecco-stövlar i gore-tex. De är snyggare än de låter och stövlar helt i min smak. Jag såg att de andra tittade lite skeptiskt på dem, men jag är helnöjd!:)
Härligt ni verkar ha haft det också! Bra födelsedagspresent!
Kram

Lauras gård sa...

Visst är det som du skriver! I bland följer man bara strömmen och gör som alla andra utan att tänka själv. Bra att du kan stanna upp och tänka till lite. Det är bra om barnen lär sig att inte bara göra som alla andra utan att de ska ha egna åsikter och tänka och tycka själva och stå för det. Lättare sagt än gjort ibland. Kram Stina

Lantligt i stan sa...

Vackra bilder och kloka ord! Du har helt rätt. Låter som ni hade en mysig dag.
Kram Anki

Stjärnor & Champagne sa...

Visst är det så, visst påverkas vi av allt och alla. Vad härligt med lite tid i simhallen. Här blir det lite bio i helgen/ Kram Anne

Lissboden sa...

Vilka klocka ord Maria!
Det är lätt att man hänger med i svängen som alla andra och inte tar sina egna beslut om vad jag vill göra. Det blir bättre med åren, tycker jag. Nu när jag passerat en bit över 50 år så struntar jag i vad andra tycker och kör mitt race. Det är väldigt skönt att inte bry sig så mycket om hur andra tänker och gör.
Må så gott och ha en fin hösthelg!
Kramar från Maria

Älskade pion sa...

Vackra orkide bilder.Visst behöver man ängna barnen mer tid,mysigt.Dom är ju ens allt.;) ha en skön dag vännen. kram ulrika

Ingela sa...

Klokt! Viktigt! Men även om vi är medvetna om att det är så får man ibland bara lägga annat åt sidan för att det ska bli tid till det allra viktigaste!

VARDAGSLYCKA sa...

Hej!
Hittade hit av en slump... jag tror på slumpen/ödet! :)
Vilken FIN blogg Du har!
Du skriver såå klokt i detta inlägg - jag har skrivit ngt liknande i min blogg i går...!
Man ska lita på sin egen instinkt o förhålla sig till sitt liv o inte snegla för mkt på ngn annan - du lever ditt livo har dina behov och jag lever mitt - o säkert med andra behov!
Det försöker jag lära mina småtjejer - man kan få in det i det dagliga nästan varje dag....

Njut av allt fint runt omkring dig o VÄLOMMEN o kika in hos mig om du har tid o lust!

Höstkram Lisette i Skåne
www.vardagslycka-lisette.blogspot.com