lördag 18 september 2010

en blombukett till mamma




I dag plockade jag en blombukett till min mamma, som bor hemma hos pappa denhär helgen, (hon bor hemma varannan helg.) Jag får så mycket energi av att träffa henne! Trots att hon fick sin stroke för ett år sedan och varken kan svälja eller gå så är hon glad och tacksam! Hon är glad för minsta lilla framsteg och tacksam för varje morgon hon vaknar och inte är sämre. Nu är hon överlycklig för att hon kortare stunder kan sitta på en vanlig stol. Tänk att glädjas åt det varje dag! Min mamma kan verkligen konsten att värdesätta det lilla och enkla. Jag tänker ofta att jag ska vara lite mer som hon, nöjd och tacksam! Så i kväll är jag tacksam för att jag får mysa med min härliga familj och att jag får och kan äta en god middag!
Må så gott all goa läsare!
Kramar från Maria

19 kommentarer:

Fro (Idyll på landet...) sa...

Hei!
Tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg! - Det setter jeg stor pris på!

Koselig blogg du har også, jeg har tittet litt nedover, og lagt meg til som følger. Titter gjerne innom igjen ved en senere anledning. Håper du har ei fin helg!
Klem

Smultron på ett strå sa...

Jag blir full av beundran inför din mamma! Det är väl märkligt att man verkar behöva råka ut för något hemskt för att kunna uppskatta det lilla i vardagen. Något för oss alla att tänka mer på! Ha en skön lördagskväll//kram maria

LOTTAS HOME sa...

Hej vännen!
Fina blommor till din härliga mamma!
Hoppas att ni fick en mysig dag tillsammans.
Kul att du vill vara med i min utlottning.
Kram Lotta

Rosor och Pioner sa...

Tack för kommentaren på min blogg.
Ditt inlägg är mycket fint och skänker eftertanke...att vara rädda om varandra, att ta till vara på de stunder vi har och att glädjas åt det lilla och enkla som oftast är det vackraste.
En vacker bukett till mor.
Önskar dig en mysig kväll ihop med familjen.

♥ Fyra årstider sa...

Jag känner ju din fantastiska mamma och jag tycker mycket om henne. Deras hus är mitt andra hem. Längtar efter att och jag snart ska ut och åka.
Kram Lotta

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken vacker bukett du har till din mor. Underbart att hon kan se det positiva i så lite. Tycker att min mamma hade det tufft efter sin stroke, och har fått kämpa så mycket. Men din mamma har det nog ännu tuffare. Är så glad att min mamma kan bo hemma och leva nästan som vanligt, även om det är flera saker som inte fungerar som tidigare.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Mia sa...

Vi tar så mycket för givet att vi lätt glömmer de små glädjerna i livet. Klagar utan att vara tacksamma för det vi har. Tänk vilken glädje det måste vara att kunna sitta i en stol igen efter så lång tid. Dina blommor är vackra :)

Ingela sa...

Hej!

Vilken gullig liten bukett och det gulligaste av allt är de tankar som du plockat in i buketten till din lilla mamma. Du vet hur glädjande och viktig gesten är ... att ge och ta... det är allt!

årstidens bästa sa...

Ibland måste vi stanna upp och verkligen vara glada och tacksamma åt allt vi har.
Svårt att förstå det ibland.
Men ett måste.

Tack för dina fina kommentarer hos mig,jag blir såklart jätteglad.
:)

Hoppas att du får en fin Söndag.
Kram
Linda

Livet på Vestergård sa...

Hej Maria!
Så skönt att din mamma är så positiv. Det underlättar säkert både för henne själv och för er anhöriga.
Tänk så mycket vi har att vara tacksamma för varje dag!
Önskar dig en riktigt skön söndag!
Kram Kicki

Therese sa...

Vilket vackert inlägg, det ger perspektiv på tillvaron. Lycka behöver inte vara det stora, utan många gånger finns den i det lilla... Tack för en underbar blogg (är här å läser troget sedan något år, hittade hit för länge sedan via din vän Lotta). Kramar i massor!

Therese - Sockenvägens Söta

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Jag blir rörd av dina kloka ord om din mamma, roligt att det går framåt för henne!

Hoppas att du får en fin o vacker höstdag!
Kram T

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja vet du, så lätt det är och glömma och vara tacksam för det lilla. Din mamma är en underbar mamma som lyckas förmedla det här till dig. En blombukett och lite av din tid är det finaste du kan ge din mamma.
Önskar dig en härlig söndag
Varm kram
AnnaMaria

Anna-Lena sa...

Vilken söt bukett till din mamma! Det är så viktigt att värdesätta det väsentliga i tillvaron, som livet självt. Det är lätt att man glömmer och du beskriver så vackert hur din mamma förmedlar sin glädje, trots alla hon gått i genom.

En härlig söndag önskar jag dig!

Kramar Anna-Lena

Lilla gårdshuset sa...

Vilka fina och tänkvärda ord. Jag blir rörd *blink*.

Kramis/Heléne

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja man skulle verkligen behöva värde sätta det enkla och nödvändiga mer än vad man gör. Tankeställar får man dock när man hör eller träffar någon som din mamma.
Ha det gott:)

Min plats i solen sa...

Hej vännen!

Din mamma är verkligen värd en sådan vacker höstbukett. :) Härligt att höra att hon gör framsteg och det är säkert mycket tack vare hennes positiva inställning till livet. Det är en enorm skillnad på att tänka på dagen då jag fick stroke och mitt liv förstördes eller att tänka på dagen då jag överlevde och en fick en andra chans.

Krama om din fina mamma och ha en fin söndag vännen!

Kram Lotta

Fröken Tindra sa...

Vilken fantastisk kämpe din mamma är! Jag förstår att du är stolt över henne. Fina astrar du plockat till henne.
Kram!!

Jenny sa...

Hej Vännen!
Vad härligt att läsa om din mamma, hon verkar ha helt rätt inställning till livet. Många hade nog deppat ihop i hennes situation..

Vad skönt att hon får komma hem emellanåt. Min systers svärfar lider oxå av sviterna av en stroke och han bor hemma 2 veckor och sedan på ett vårdhem 2 veckor.

Stor kram!
Jenny